Glazen Object 1a

Annet van de Vorstenbosch, een gepensioneerde (brandweer)vrouw uit Schijndel, exposeert van 3 augustus tot en met 2 september in ons museum.

Annet is altijd graag creatief bezig geweest. Ze begon op haar 14e met het maken van sieraden van zilverdraad en kralen. Ook onder schooltijd tekende ze graag allerlei kleine, fantasierijke figuren. Natuurlijk waren de leraren hier niet altijd blij mee....
Vanaf haar vijfentwintigste heeft ze papierknipkunst gemaakt. In die tijd niet heel bekend maar tóch heel interessant voor velen want ze mocht er zelfs mee exposeren!

Naast foto's maken (o.a. bruidsreportages en begrafenissen), heeft Annet momenteel een geweldige hobby: GLASFUSION! In het kort gezegd is dit het smelten van glas in de glasoven bij een temperatuur tussen de 780 en 820 graden. Ze snijdt verschillende kleuren glas, arrangeert ze en er ontstaat een fantasievol werkstuk, net als vroeger op school, onder lestijd.
Haar uitdaging is, omdat glas hard en recht is, tóch een sierlijk en meestal rond geheel te maken. Ook probeert ze soms om "beweging" in een compositie te krijgen.
Ze verliest de tijd als ze in haar atelier bezig is! Zó fijn is het om glas bezig te zijn.

Het resultaat komt óf in een ijzeren standaard die haar man maakt, of op een door haar gemaakte glazen voet. Als ze een schaal wil maken, gaat het werkstuk voor de 2e keer in een mal in de oven en krijgt het de uiteindelijke vorm. Ook maakt Annet klokken of andere wanddecoraties. Ook (weer) glazen sieraden zoals hangertjes en ringen, oneindig veel mogelijkheden.

Annet heeft eerder in Schijndel geëxposeerd in het Dutch Art House en vorig jaar name ze deel aan de kunstroute. Ze vindt haar glaskunst zó leuk dat ze ook workshops geeft bij haar thuis, waarbij ze iedereen zoveel mogelijk iets nieuws en iets eigens laat maken.

Kom dus vooral kennismaken met haar werk of Annet zelf in ons museum tijdens onze openstelling op zaterdagmiddagen en maandagavonden.

Kijk voor de openingstijden op onze agenda.